Suomi mukana kansainvälisessä luomuhankkeessa

EU on myöntänyt Pro Luomulle jo toistamiseen yli miljoonan euron rahoituksen luomutuotteiden menekinedistämiseen Suomessa. Hankerahoitus on osa EU:n vihreän siirtymän tavoitteita.

Kolmivuotisen hankkeen tavoitteena on lisätä EU:n luomumerkin tunnettuutta ja kuluttajien luottamusta luomuun sekä lisätä luomun myyntiä Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa ja Belgian Flanderissa. Pro Luomu toteuttaa hankkeen yhteistyössä kohdemaiden sisarjärjestöjensä kanssa ja vastaa hankkeen Suomen osuudesta yhteistyössä jäseniensä kanssa. Helmikuussa alkava hanke on ensimmäinen Suomessa toteutettava kansainvälinen yhteishanke maataloustuotteiden menekinedistämiseksi.

Hankkeessa syksyllä alkava kampanja tulee näkymään muun muassa ulkomainonnassa, sosiaalisessa mediassa ja päivittäistavarakaupoissa. Kampanja on jatkoa Pro Luomun toteuttamalle Luomu. Se on hyvä merkki -kampanjalle, joka on myös rahoitettu EU:n menekinedistämisvaroista.

– On upeaa päästä jatkamaan EU-rahoitteista luomun menekinedistämistyötä. Nykyinen kampanja on selkeästi kasvattanut luomumerkin tunnettuutta Suomessa ja odotamme innolla, minkälaisia tuloksia saamme uudella kampanjalla, iloitsee Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.

Myös maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio on tyytyväinen komission rahoituspäätökseen. Pro Luomu toimii maa- ja metsätalousministeriön kutsusta myös Suomen EU-luomulähettiläänä, joka työskentelee luomutuotannon kehittämiseksi Suomessa osana EU:n luomun toimintasuunnitelmaa.

–  Luomuala jo sinällään, mutta erityisesti Pro Luomu osoittaa olevansa todellinen yhteistyöverkosto. Pro Luomu tekee jo nyt laajaa yhteistyötä Suomessa eri toimijoiden kanssa. Nyt kun yhteistyö laajentuu Eurooppaan, verkosto-osaaminen on aivan uudella tasolla. Maa- ja metsätalousministeriön, Suomen luomulähettilään Pro Luomun ja Euroopan komission yhteistyö alkaa konkreettisesti jo helmikuussa pidettävässä kokouksessa, kertoo Jaana Husu-Kallio.

Tavoitteena vihreämpi Eurooppa

Luomun menekinedistämiseen suunnattu hankerahoitus on osa EU:n vihreän siirtymän kokonaisuutta ja Euroopan komission asettamia tavoitteita kasvattaa luomupeltoalan osuutta 25 prosenttiin EU:n kokonaispeltoalasta vuoteen 2030 mennessä. Sen vuoksi kansainvälisen yhteishankkeen kattoteemana onkin ”Luomu on osa ratkaisua”.

Tällä hetkellä luomuviljellyn peltoalan osuus Suomessa on noin 14,5 % ja luomun markkinaosuus vähittäiskaupoissa 2,6 %. Alkava hanke on myös hyvin linjassa Suomen kansallisen luomuohjelman kanssa, joka EU:n tavoitteiden mukaisesti tavoittelee myös luomun kulutuskysynnän kasvattamista Suomessa.

– Viime kesänä valmistuneen Luomu 2.0 -ohjelman yhtenä tavoitteena on luomutuotteiden kulutuksen kasvattaminen viiteen prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tämän tavoitteen uskon saavutettavan jo paljon ennen tuota aikarajaa. Luomuohjelmaan on kulutuksen kasvattamiseksi lueteltu joukko toimenpiteitä, joista yksi on EU:n menekinedistämisrahojen hyödyntäminen. Ja kun se tehdään vielä kolmen muun EU:n jäsenvaltion kanssa, hankkeen merkitys kasvaa edelleen, jatkaa kansliapäällikkö Husu-Kallio.

Kansainvälistä luomun menekinedistämishanketta toteutetaan vuosina 2022–2024 Suomessa, Ruotsissa, Alankomaissa ja Belgian Flanderissa. Hankkeen kokonaisbudjetti kaikissa neljässä eri kohdemaassa on yhteensä 4,53 miljoonaa euroa, josta Suomen osuus on 1,55 miljoonaa euroa. EU rahoittaa hankkeen budjetista 80 prosenttia, Suomen osalta hankkeen rahoituksessa ovat mukana lisäksi 13 Pro Luomun jäsenorganisaatiota: Arla, Atria, Biodynaaminen yhdistys, DAVA Foods Finland, Helsingin Mylly, Kesko, Midsona Finland, MTK, SLC, Snafu, SOK, Tamminen ja Valio.

Lisätietoja:

Aura Lamminparras, toiminnanjohtaja, Pro Luomu ry, puh. 040 556 8097, aura.lamminparras@proluomu.fi

2020_ARI_banneri_468x100_120dpi

UUSIN LEHTI

Liity Facebook -ryhmään

Tilaa uutiskirje

Viikottainen kooste alan tärkeistä uutisista sähköpostiisi

Tulevat tapahtumat

https://aitoaruokaa.fi/palveluhakemisto/

Hunajayhtyma_Verkkokauppa

Remember Me

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.