Syö kevyesti mutta monipuolisesti – mausta tinkimättä

Maailmanlaajuinen elinkustannuskriisi ja ruoan hinnan nousu eivät juurikaan osoita laantumisen merkkejä. Ne vaikuttavat yhä useamman kuluttajan ostopäätöksiin ja ostoskorin sisältöön.

Lähes puolet suomalaisista (45 %) kertoo, ettei voi syödä päivittäin ravitsemussuositusten mukaisesti 400 grammaa hedelmiä ja vihanneksia, koska siihen ei ole varaa. Yli kolmannes suomalaisista (32 %) puolestaan vähentää nimenomaan hedelmien ja vihannesten käyttöä säästääkseen kustannuksissa. Suomalaisista 74 prosenttia kertoo, että söisi vastuullisempaa ruokaa, jos se olisi halvempaa.

Nämä häkellyttävät tilastot ovat peräisin salaattibaareistaan tunnetun Picadelin teettämästä kansainvälisestä Vegocracy-raportista*, jossa tutkittiin ihmisten ruokailutottumuksia seitsemässä eri maassa, mukaan lukien Suomi. Raportin mukaan niiden ihmisten määrä, joilla ei ole enää varaa syödä tuoreita hedelmiä tai vihanneksia, oli kasvanut viidessä seitsemästä tutkimusmaasta. Lisäksi 27 prosenttia vastaajista kaikissa seitsemässä maassa laittaa nyt pankkitilinsä saldon oman hyvinvointinsa ja ilmastohuolien edelle. Kysymys kuuluukin, onko maapallolla varaa tähän?

Harva miettii ympäristöä ateriaa valitessaan

Vastuullisuuskuilusta on kyse silloin, kun ihmisellä ei ole varaa tai tietoa syödä vastuullisesti. Suomalaisista vain kolme prosenttia pitää ympäristöä tärkeimpänä kriteerinä ateriaa valitessaan. Maun perusteella ateriansa valitsee 43 prosenttia ja reilu kolmannes (34 %) hinnan perusteella.

– Vuoden 2023 Vegocracy-raportin tuloksista voidaan nähdä, että kuluttajat ovat yhä enemmän huolissaan vihreämmän syömisen kustannuksista. Myös kuilu sen välillä, mitä kuluttajat haluavat tehdä ja mitä heillä on varaa tehdä, kasvaa koko ajan. Picadelin tavoitteena on antaa ihmisille mahdollisuus syödä ravitsevia ja maukkaita aterioita edulliseen hintaan ja kuroa samalla vastuullisuuskuilua pienemmäksi, Sanna Kariluoto sanoo.

Vegocracy-raportin mukaan ihmiset eivät ymmärrä ruoan vaikutusta ilmastokriisiin, vaikka heidän syömänsä ruoka tuottaa 30 prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä.

– Noin neljännes kaikista vastaajista (24 %) oli sitä mieltä, että he eivät voi vaikuttaa hiilijalanjälkeensä mitenkään. Vain 12 prosenttia oli sitä mieltä, että ruoka voisi vaikuttaa eniten heidän hiilijalanjälkeensä, Kariluoto lisää.

Edullisuus ajaa edelle

Elinkustannuskriisin jatkuessa yhä useampi kuluttaja valitsee edullisen hinnan ja tekee päätöksensä sen perusteella. Suomalaisistakin 68 prosenttia sanoo, että söisi terveellisempää ruokaa, jos se olisi halvempaa.

Mikä on Picadelin salaattibaarien ratkaisu tähän ongelmaan?

– Salaattibaareissamme voi syödä kokonaisen aterian, joka on täynnä tuoreita vihanneksia, kasvipohjaisia proteiineja ja herkullisia hiilihydraatteja ja proteiininlähteitä, edullisemmin kuin monessa muussa pikaruokapaikassa. Runsas 400 gramman salaattiannos Picadelin salaattibaarissa maksaa Suomessa keskimäärin 6,40 euroa, Kariluoto sanoo.

Picadelin tavoitteena on aina ollut terveellisen ruoan demokratisointi.

– Haluamme auttaa ihmisiä syömään terveyssuositusten mukaan ja säilyttämään ruokavaliossaan myös hedelmät ja vihannekset sekä heidän oman terveytensä että maapallon hyvinvoinnin takia, Kariluoto toteaa.

*Vegocracy-raportti perustuu mittavaan kansainväliseen tutkimukseen, jossa kysyttiin yli 10 000 ihmiseltä, seitsemässä eri maassa – Suomessa, Belgiassa, Ruotsissa, Ranskassa, Saksassa, Briteissä ja Yhdysvalloissa – heidän ruokailutottumuksistaan. Tutkimusyhtiö Kantar toteutti raportin Picadelin tilauksesta.

Lataa: www.picadeli.com/fi/vegocracyreport

Lisätiedot  
Sanna Kariluoto, Category Manager, p. 050 550 9657, sanna.kariluoto@picadeli.fi
www.picadeli.com/fi/

2020_ARI_banneri_468x100_120dpi

UUSIN LEHTI

Liity Facebook -ryhmään

Tilaa uutiskirje

Viikottainen kooste alan tärkeistä uutisista sähköpostiisi

Tulevat tapahtumat

https://aitoaruokaa.fi/palveluhakemisto/

Hunajayhtyma_Verkkokauppa

Remember Me

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.