Vaikuttiko korona suomalaisten leivän syöntiin?

Leipätiedotus ry:n mukaan suomalainen söi viime vuonna leipää noin 41 kg, mikä on noin 4 viipaletta päivässä. Kotimaista leipää tästä oli noin 34 kg. Leivän tuonti pysyi edelliseen vuoteen verrattuna samana eli lähes joka viides leipäviipale on ulkomailla tuotettua. Vaikka syödyn leivän määrä pysyi viime vuonna ennallaan ja jopa kasvoi hieman, vaikutti koronatilanne merkittävästi leivän hankintakanaviin.

Suomalaiset työskentelivät ja viettivät viime vuonna paljon aikaa kotona ja ulkona syöminen väheni merkittävästi. Myös leivän syönti siirtyi koteihin. Koronatilanteen vuoksi HoReCa-sektorille eli koulu- ja henkilöstöravintoloihin, kahviloihin ja ravintoloihin toimitettiin viime vuonna leipää huomattavasti aiempaa vähemmän ja leivän ostokanavana painottui entistä enemmän vähittäiskauppa. Tämä käy ilmi Leipätiedotus ry:n kotimaisten leipomotuotteiden myyntitilastosta. ”Edelliseen vuoteen verrattuna kotimaiset leipätoimitukset HoReCa -puolelle vähenivät jopa reilun neljänneksen”, kertoo tilastoinnista vastaava projektikoordinaattori Terhi Virtanen.

”Kotimaisen pehmeän leivän kulutus ei kuitenkaan viime vuonna vähentynyt”, Virtanen toteaa, ”sillä kotimaisten leipäostosten määrä vähittäiskaupassa kasvoi 3,6 miljoona kiloa, saman verran kuin vastaavien leipätoimitusten määrä HoReCa -puolella laski.”

Vaikka suurkeittiöiden leipätoimitukset näyttävätkin siirtyneen vähittäiskaupan puolelle, eikä leipätoimitusten kokonaismäärässä ole tapahtunut muutosta, on syytä muistaa, että kaikki HoReCa -sektorin leipomotoimijat eivät ole pystyneet siirtämään toimituksiaan vähittäiskauppaan. Osa leipomoista on onnistunut nostamaan vähittäiskaupan toimitusten määrää samalla, kun toimitukset mm. hotelleihin, ravintoloihin ja kahviloihin romahtivat. Osalla yrityksistä oli jo valmiiksi vahva vähittäiskaupan toimitusketju ja tilanteen muutos vain lisäsi kaupassa myytävän leivän kysyntää. Valitettavasti löytyy myös toimijoita, joiden pääasiallinen toimiala on ollut HoReCa -sektori, eikä vähittäiskaupan puolelta ole löytynyt vallitsevassa tilanteessa korvaavaa myyntikanavaa.

”Nyt jos koskaan onkin aika suosia suomalaista ja paikallista leipomotoimijaa ja tukea kotimaista yrittäjää”, kannustaa Virtanen kuluttajia leipäostoksissa.

 

Lisätiedot:
Terhi Virtanen, Leipätiedotus ry
terhi.virtanen@leipatiedotus.fi
040-5016279

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp
2020_ARI_banneri_468x100_120dpi

UUSIN LEHTI

Liity Facebook -ryhmään

Tilaa uutiskirje

Viikottainen kooste alan tärkeistä uutisista sähköpostiisi

Tulevat tapahtumat

Tuoreimmat uutiset

http://aitoaruokaa.fi/palveluhakemisto/

Hunajayhtyma_Verkkokauppa

Viimeisimmät uutiset

Lue uusin julkaisumme ilmaiseksi kirjautumalla

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.