Yli puolet suomalaisista kokee syövänsä liian vähän marjoja – uudet lajikkeet ja tunneliviljely parantavat tarjontaa

Marjat maistuvat kyselytutkimuksen mukaan suomalaisille ja niitä syötäisiin mieluusti enemmänkin, kunhan vain saatavuus olisi parempi ja hinta kohdillaan. Heinäkuu on kotimaisten marjojen superkuukausi, jolloin mansikoiden ja vadelmien tarjonta on huipussaan.

Uudet viljelymenetelmät pidentävät kotimaisten marjojen sesonkia. Silloin eletään kotimaisten marjojen huippuviikkoja, jolloin moni täyttää pakastintaan kesän sadolla. Suomalaiset arvostavat kotimaisia marjoja ja söisivät niitä mielellään enemmänkin.

Lidlin teettämän kyselytutkimuksen perusteella yli puolet vastaajista (57 %) kokee syövänsä liian vähän marjoja ja reilut kaksi kolmesta suomalaisesta (71 %) söisi marjoja mielellään nykyistä enemmän. Esteiksi koettiin marjojen hinta ja niiden saatavuus, tosin osa vastaajista myönsi, että omalla saamattomuudellakin on vaikutusta siihen, etteivät marjat päädy suuhun asti.
Tarjontaan liittyen Lidlin hevipäälliköllä on hyviä uutisia.

– Jos aiemmin on ollut saatavuudessa haasteita, niin uudet viljelymenetelmät ovat tuoneet siihen helpotusta. Kotimainen tunneliviljely mahdollistaa esimerkiksi mansikanviljelyn pitkälle syyskuuhun saakka, Lidl Suomessa hedelmien ja vihannesten ostosta vastaava päällikkö Arttu Syrjänen sanoo.

Kaupan marjojen laatu on parantunut muun muassa marjojen lajikkeita viilaamalla ja varmistamalla nopea kierto viljelijältä kaupan kautta asiakkaalle.

– Vadelma esimerkiksi on herkkä marja, joka ei kestä pitkään rasiassa säilyttämistä. Nyt viljelijät ovat löytäneet lisää kestävämpiä ja paremman makuisia lajikkeita. Pitkäaikaisten viljelijäkumppanien kanssa tehty suunnitelmallinen yhteistyö mahdollistaa sen, että voimme tarjota asiakkaillemme entistä enemmän ja laadukkaampia kotimaisia marjoja, Syrjänen jatkaa.
Kotimaista mustikkaa on saatavilla ruokakaupoissa vain vähän.

– Kotimainen mustikka on haastava marja, sillä rakenteensa vuoksi se ei säily rasiassa houkuttelevana kaupassa.
Sen sijaan pääasiassa ulkomailta tulevan pensasmustikan suosio kasvaa edelleen.

– Pensasmustikkabuumi alkoi viitisen vuotta sitten, eikä loppua näy. Suosion syinä ovat varmasti saatavuus ja kestävyys – sitä saa läpi vuoden ja se on hyvin säilyvä hyvänmakuinen marja, Syrjänen lisää.

Kyselytutkimuksen toteutti Taloustutkimus ja aineisto kerättiin touko-kesäkuun vaihteessa. Tutkimukseen vastasi 1 048 18–70-vuotiasta suomalaista.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp
2020_ARI_banneri_468x100_120dpi

UUSIN LEHTI

Tilaa uutiskirje

Viikottainen kooste alan tärkeistä uutisista sähköpostiisi

Tulevat tapahtumat

Tuoreimmat uutiset

http://aitoaruokaa.fi/palveluhakemisto/

Hunajayhtyma_Verkkokauppa

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.